Laatst ontdekte ik het gevaar van het voortschrijdende inzicht. Ik keek niets vermoedend tv tot er een reclame voorbij kwam van Campina. Met een werkelijk revolutionaire slogan werd hun nieuwste type melk- en yoghurtpak aangeprezen: ‘zonder dop = minder plastic’. In eerste instantie stemde het me vrolijk. Ik bedoel: wie is er tegenwoordig niet voor minder plastic? Maar toen bedacht ik me dat die plastic doppen op het melkpak iets van de laatste jaren zijn. Betekende dit dat Campina met haar reclame eigenlijk aan het zeggen was dat ze iets ontzettends dom had uitgevonden? Waren ze hun uitvinding nu aan het omkeren? Ik was blij dat ik niet de enige bleek te zijn die er zo over dacht en Campina op social media door de digitale mand viel (klik). 

En zo stikt de wereld van omgekeerde uitvindingen. Voor Campina is het misschien fijn dat ze niet de uitzondering is die dergelijke denkstappen doorloopt, maar voor de mensheid is het best verdrietig. Zo zijn er sinds een paar jaar bijvoorbeeld draadloze oortjes te koop. Hartstikke handig en eindelijk was de wereld even verlost van de snoertjes die altijd in de knoop zitten. Maar ook hier lag het gevaar van het voortschrijdende inzicht op de loer. Het bleek dat de draadloze oortjes best wel makkelijk kwijtraken. Gelukkig was ook hier weer een revolutionaire oplossing: een speciaal touwtje waarmee je je draadloze oortjes aan elkaar kan maken zodat je ze niet kwijt raakt. Hartstikke slim toch!

En precies dit is het gevaar van het voortschrijdende inzicht. Het is een term die enkel positiviteit uitstraalt zodat we er als mensheid keer op keer in trappen. Hoera, we zijn weer een stap verder en ons nieuwste inzicht brengt ons vooruit! Iets met de kennis van nu en wat je eerder nog niet kon weten. Daar wordt toch iedereen blij van? Maar de term weet een rookgordijn van positiviteit op te gooien. Dat een voortschrijdend inzicht eigenlijk betekent dat je eerste idee bagger was, daar hoor je namelijk niemand over. Onder de noemer voortschrijdend inzicht mag je zelfs blij zijn dat je eerste inzicht niet zo goed was en de prullenbak in kan. Maar ik denk dat we meer geholpen zijn als we eerst even goed nadenken, voordat we iets nieuws uitvinden. De reclames van Campina heb ik overigens niet meer teruggezien. Ik vermoed een gevalletje van voortschrijdend inzicht.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *